Warzywne pulpeciki z kaszy jaglanej

Tydzień temu, po pięciu miesiącach spędzonych na Karaibach, wróciłam do Polski. Przeżyłam wiele niepowtarzalnych przygód, odwiedziłam miejsca, o których zawsze marzyłam i poznałam cudownych ludzi. Jednak bardzo cieszę się, że jestem już w domu. Szczerze mówiąc brakowało mi trochę polskiego jedzenia. To za czym tęskniłam najbardziej to chleb i wszelkiego rodzaju kasze. Nie żebym narzekała na meksykańskie jedzenie. Absolutnie nie! Smak tamtejszych owoców nie może równać się z niczym innym, a ilość mango, awokado i papryczek habanero, jakie pochłonęłam można liczyć już w tonach. Z drugiej strony na dłuższą metę typowe dla kuchni Jukatanu potrawy (a przynajmniej te w zweganizowanej wersji) zaczęły wydawać mi się nieco monotonne: wszystko tak pikantne, że je się ze łzami w oczach, a oprócz pikantnego nie czuć za bardzo żadnego innego smaku, i wszystko w towarzystwie kukurydzianych tortilli. Pyszne, ale ile można? 😉 Brakowało mi też samego gotowania, bo warunki panujące w mojej kuchni w Cancun zachęcały raczej do tego, żeby z niej uciekać. Odkąd wróciłam do rodzinnego Lublina, nadrabiam kulinarne zaległości, a jakaś kasza musi znaleźć się w każdym moim posiłku. 

Kaszę jaglaną uwielbiam w każdej postaci: na śniadanie zamiast owsianki, jako masa do bez-sernika, czy po prostu jako dodatek do obiadu. Okazało się, że sprawdza się też świetnie w roli bazy do warzywnych pulpecików. Ich wykonanie jest bardzo proste, ale może okazać się dość czasochłonne. Jednak dla tego aromatu i cudownej konsystencji kuleczek naprawdę warto! Pulpeciki są chrupiące na zewnątrz i miękkie w środku. Świetnie smakują z hummusem i pikantnym ajvarem, ale można dodać je też na przykład do sałatki, albo zawinąć w tortillę - otrzymamy coś w stylu falafela :)


Składniki: (na około 16-18 pulpecików)

  • 1 szklanka kaszy jaglanej
  • 1 mała cebula
  • 2 ząbki czosnku
  • 1/3 czerwonej papryki
  • 1/2 średniej cukinii
  • 3-4 łyżki mąki (ja użyłam mąki z soczewicy)
  • Przyprawy: sól, pieprz, papryka wędzona, pieprz cayenne, kurkuma, majeranek, tymianek (lub inne wedle uznania)



Wykonanie:


Kaszę dokładnie opłukujemy na przemian w gorącej i zimnej wodzie, a następnie gotujemy w dwóch szklankach osolonej wody, do momentu, aż wchłonie ją całą. W tym czasie warzywa kroimy w drobną kostkę i podsmażamy na oliwie z oliwek. Z ugotowanej kaszy jaglanej na sitku starannie odciskamy wodę. Kaszę blendujemy na gładką masę i dodajemy do niej podsmażone warzywa oraz przyprawy. Wszystko mieszamy, a następnie dodajemy mąkę, żeby masa miała konsystencję umożliwiającą formowanie pulpecików.
Pulpeciki układamy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i wstawiamy na 25 minut do piekarnika nagrzanego do 190 stopni.




Komentarze